Visselblåsare skapar säkrare organisationer?

Kommunikationsklimat påverkar både kris och förändring.

Vissa ledningar skyr dem. Andra efterlyser dem. Några ser dem som riktiga hjältar. Andra som hot. De kan ses som besvärliga. De varnar när andra är tysta. Vi kallar dem “visselblåsare”.

Jag tror på att ett öppet kommunikationsklimat och en positiv syn på visselblåsare skapar säkrare och framgångsrikare organisationer.  Öppet kommunikationsklimat och värdesättande av visselblåsare gör det möjligt att hörsamma brister i rutiner, arbetsförhållanden och annan för verksamheten allvarlig problematik. Negativa medierubriker och tunga kostnader för att rätta till vad som gått fel kan i stället vändas till ökade intäkter och positiva medierubriker. Det senare kan bli till möjlighet med en alert PR-avdelning.

Organisationer blir mer komplexa ju mer de växer. De blir allt svårare att hålla ihop. Organisationer som uppstått och utvecklats genom ägarnas, ledningens och de anställdas kommunikation. Hur organisationerna utvecklats handlar därför mycket om hur bra eller hur dåligt kommunikationen internt fungerat och fortsätter att fungera. Om kommunikationsklimatet varit öppet eller slutet. Om man har lyckats att bygga stabila broar mellan enheterna för att säkra bra samarbeten.

Stabil organisation byggs genom kommunikation
Öppet kommunikationsklimat bygger samarbeten med tillit.

Jag tror på att en välbyggd och framgångsrik organisation arbetar utifrån en öppen kommunikation mellan ledning, chefer och medarbetare. En organisation där medarbetarna, oavsett position, vågar framföra farhågor och problemställningar. En organisation där “högt i tak” är en naturlig del av kommunikationsklimatet. Ett kommunikationsklimat som bygger en stabil organisation med tillitsfulla och starka samarbeten. De är viktiga för verksamheten och dess utveckling. Jämlikhet och mångfald kan då införlivas som en naturlig. Människor – i all vår olikhet – skapar komplexitet, men öppet kommunikationsklimat möjliggör att ifrågasätta, kritisera och diskutera. Delaktighet, bekräftelse och nya perspektiv genererar motivation och engagemang. Kreativitet frigörs. Det här tror jag på. Det är ingen “rocket science” men det kräver sitt ledarskap. Det kräver också en ledning som förstår och är villig att satsa strategiskt på ett ledarskap som kan möta sina medarbetare i en rak och öppen dialog.

Jag har reflekterat över organisationer – små som stora – där man av olika orsaker inte har fått eller får uttrycka negativ kritik. Organisationer där man ses som besvärlig om man blottlägger allvarlig problematik. Att det finns problematik som är obekväm för chefer och ledning, är ju inte alltid lätt att veta för enskild medarbetare. Till grund för blottläggandet ligger ofta en stark känsla av ansvar och engagemang för sitt jobb, för verksamheten och dess varumärke. Det är min erfarenhet. I regel finns också en stor tillit och lojalitet till chefer och ledning. Det gör det svårt att förstå att den egna lojaliteten kan tolkas som bristande lojalitet.

Medarbetare som vågar lyfta problematik som uppstått är viktigare än många organisationsledningar och chefer förstår. Det är även medarbetarundersökningar. De ger viktiga indikationer på att saker och ting inte står rätt till i en organisation. Medarbetarundersökningar, som ger allvarliga varningssignaler om att saker inte står rätt till, måste tas på allvar och hanteras därefter. Kritiska medarbetare är viktiga visselblåsare varje ledning bör uppskatta att ha i sin organisation. De möjliggör att bromsa upp för reflektion innan något går helt över styr. Ju längre någonting har fått gå fel – ju mer tidskrävande blir det att rätta till det. Och kostsammare!

4 tips för att lyckas med en förändringsprocess

  • Fokusera på hur ni kommunicerar förändringen.
  • Arbeta efter insikten om att människor reagerar olika på förändringar.
  • Ge tid.  En förändringsprocess kräver tid för att lyckas.
  • Arbeta kontinuerligt med uppföljning och avstämning.
Tid och mänskliga reaktioner avgör vid förändringsprocess
Tid och medarbetarnas reaktioner påverkar en förändringsprocess.

“All förändring börjar med dina tankar” – Kay Pollak

Vill du framgångsrikt leda andra måste du kunna leda dig själv.  I det egna ledarskapet, är det viktigt att ha en fungerande inre kompass som du själv och dina medarbetare tydligt kan avläsa. Dina tankar påverkar din inre kompass. Tankar som i sin tur påverkas av de rädslor du bär med dig. Du kan ställa om  kursen på din egen kompass genom att medvetandegöra dig om dina tankar, hur de påverkas av dina rädslor och vilken inverkan de har på samspelet med andra, men du kan inte ställa om kursen på någon annan människas inre kompass.

Under en lärorik helgworkshop med regissören och författaren Kay Pollak på Mundekulla Retreatcenter utanför Emmaboda i Småland, sätter Pollak med hjälp av Byron Katie´s ”The work” just våra egna tankar i fokus. Det är i de egna tankarna som var och ens förändringsresa till en framgångsrik ledare kan ta sin början. Fortsätt läsa ”“All förändring börjar med dina tankar” – Kay Pollak”

Ledarskap – det börjar med dig själv

När vi pratar ledarskap måste vi komma ihåg att allt ledarskap börjar med det egna ledarskapet– i stort som smått. Det är viktigt att reflektera över sig själv, i relation till andra och till rådande kontext.  Utvecklingsresan till ett bra ledarskap, är en ständigt pågående process med grund i den egna självkännedomen.

Förändring – det enda konstanta

Förändring kan definieras som att “något övergår från ett tillstånd till ett annat” (Angelöw, 2010). Den kan påverka oss både positivt och negativt, utifrån hur den påverkar oss och våra liv. Det handlar om vi valt den själv eller om den är påtvingad, samtidigt bör vi leva efter insikten att arbetslivet står och kommer alltid att stå under ständig förändring, även om vårt privatliv inte innehåller några större förändringsinitiativ. Viktigt att ha i minnet är att företagens och organisationernas överlevnad hänger på hur de klarar av att anpassa sig till omvärlden. En omvärld som är i konstant förändring. Företagsuppköp, fusioner, omorganisationer, omstruktureringar, utvidgningar och avvecklingar av verksamheter i syfte att säkra och öka lönsamhet, är naturliga förändringsprocesser. Jag kan se att det finns ett viktigt egenansvar att medvetandegöra sig om och i sitt arbetsliv verka efter den insikten. Det är inte alltid lätt men så har verkligheten alltid sett ut och kommer alltid att göra – för förändring är det enda konstanta…

 Ingenting är permanent förutom förändring

Herakleitos, ca 500 f.Kr.