Ledarskap – vad skiljer mellan en ledare och en chef?

Ledarskap – chef – vad skiljer?

Vi pratar ofta om chefer och om ledarskap, men vad är egentligen skillnaden? De flesta av oss har en chef. Det logiska är ju då att hen per automatik är ledaren, men stämmer det?

Riktigt så enkelt som att chefen alltid är gruppens ledare är det inte. Att leda är en kompetens människor har inom sig eller tillägnar sig under sin personliga utvecklingsresa. För mig personligen handlar ledarskap om ett livslångt lärande om sig själv och om andra, om insikter, kunskap och förståelse, för hur människor interagerar med varandra i medgång och motgång.

Ser vi till ordens betydelse, enligt Nilsson & Waldemarson (2011), finns en distinkt koppling mellan orden ledare och leda, vars betydelse är att föra, peka och visa.  Från latinets caput kommer ordet chef, vars betydelse är huvud, som innebär tänkande och planering. Samhällsutvecklingen har medfört att den enskilde medarbetaren vuxit fram som en allt viktigare part i dagens arbetsliv, med det kan en tredje komponent läggas till – känslor – eller hantering av känslor.  När en kris eller en förändring står för dörren får orden föra, peka, visa, tänkande, planering och känslor, en gemensam innebörd. Det handlar om att leda människor igenom situationer  som medför att känslor lätt kommer i gungning.

Ledarskap
Ledarskap visar vägen när en kris eller förändring står för dörren.

Formellt ledarskap och informellt ledarskap

Titeln chef medför ett formellt ledarskap men titeln medför inte att man per automatik är en ledare. En chefstitel ger ett formellt ansvar, men det är inte detsamma som att medarbetarna du är chef över kommer att göra som du säger eller vill. För det krävs rätt personliga egenskaper. Ledarskapet kan i stället innehas av en eller flera medarbetare, vilka intagit ett informellt ledarskap. Det är medarbetare som har förmågan att påverka andra att göra som de gör eller som de vill. Inflytandet de informella ledarna har över andra medarbetare kan både vara positivt och negativt. Här gäller det för en företagsledning att på olika sätt säkra den sortens ledarskap man vill ha i organisationen. Ett informellt ledarskap med negativ påverkan kan sätta rejäla käppar i hjulet för ett lyckat förändringsresultat eller vid en krishantering, medan ett informellt ledarskap med positivt  påverkan kan bli en stor tillgång.

Att leda är inte något som är ett fåtal förunnat, utan det handlar om en kompetens många människor redan har eller kan tillägna sig.

Nilsson & Waldemarson, 2011

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.