Ledarskap – vetenskapen har gett svar

Under senare år har företag och organisationer allt mer kommit att utbilda medarbetare i ledarskap.  Ledarskapets betydelse har vuxit fram i takt med nya vetenskapliga forskningsrön, men vad handlar ledarskap egentligen om?

Idag vet vi att chefen är utsedd av och företräder arbetsgivaren. Det är en formell position och en funktion i organisationen. Ledarskapet är den viktigaste kompetensen för att bli en framgångsrik chef. Det bygger på en balans mellan resultat och relationer. Chefen är medarbetarnas främsta förebild. Ledarskap ihop med kommunikativ kompetens, är en chefs främsta verktyg att ena sina medarbetar med för att realisera satta mål.

Ledarskap moln tornar upp sig
Ledarskap står i centrum när krisen eller förändringsprocessen tar fart.

Ledarskap är en kompetens som kan tränas och utvecklas. Det är en pågående process som äger rum genom reflektioner och självreflektioner. Ledarskap är en profession i sig. En tuff profession. Vill du bli en skicklig ledare, måste du utveckla dina kompetenser att dagligen kunna hantera förväntningar och krav från både ledning och medarbetare. Du måste samtidigt kunna anpassa ditt ledarskap efter rådande situation – efter dagens föränderlighet. En skicklig ledare har den förmågan. Ledarskapsförmåga krävs när krisen bankar på dörren eller beslut har fattats om sjösättning av förändring.

Ledarskap – att påverka

Ledarskap har tidigare varit starkt förknippat med att styra och kontrollera de egna medarbetarna – i syfte att gemensamt nå uppsatta mål och vision. I takt med  att ny kunskap kommit fram genom forskning, har ledarskap allt mer kommit att handla om att i stället påverka de anställda att arbeta åt ett och samma håll, att påverka för att skapa förståelse för organisationen, dess verksamhet och värderingar. Förmågan hos ledning och chefer att kommunicera sätts här i strålkastarljuset. Det är enbart med hjälp av kommunikation som vi kan påverka medarbetarna att arbeta åt samma håll och skapa de önskade gemensamma värderingar, uppfattningar och idéer, som bygger en stabil organisation. En stabil organisation som klarar att stå stark genom kriser och förändringsprocesser. Ledarskap och kommunikation står här som två tunga och avgörande framgångsverktyg.

En skicklig ledare måste  kunna sin kommunikation när de mörka molnen tornar upp sig. Att kunna sätta rätt kurs är en sak. Förmågan att kunna påverka en annan. Det handlar om att få människor att dra åt ett och samma håll när det börjar blåsa upp till storm – när krisen eller förändringsprocessen tar fart…

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.